Doorgaan naar hoofdcontent

En toen kwam het schilderij tot leven : de tuinen van Monet



Vanaf het begin van de lente t/m 1 november gaan de tuinen van Claude Monet in Giverny (Normandië) open voor het publiek. Nu het eindelijk weer lente is, brengen mijn gedachten me terug naar die keer dat ik ze bezocht. Niet in de lente weliswaar maar in de herfst van 2015. En ach … wat zijn die tuinen heerlijk zeg !
Wie het werk van de impressionistische schilder kent, ziet meteen waar hij de mosterd vandaan heeft gehaald. Claude Monet had twee passies met name schilderen en tuinieren. Hij ontwierp een bloementuin in de onmiddellijke omgeving van zijn huis én een Japanse watertuin die je via een kleine tunnel kan bereiken.



Zelf hou ik nogal van pasteltinten in mijn tuin maar Monet koos resoluut voor felgekleurde bloemen.
De bloementuin is één uitgestrekte verrukking en heeft meerdere evenwijdige tuinpaden waarbij het breedste pad overkapt wordt door bogen waarrond rozen slingeren. Het pad zelf wordt in de loop van het seizoen alsmaar smaller omwille van de woekerende Oost-Indische kers. De borders zijn lang, breed en ietwat rommelig maar staan boordevol verrassingen.



De watertuin straalt een heel andere sfeer uit. Heel veel groen en jawel … het Japanse brugje zo gekend bij de Monet liefhebber buigt zich mooi over de grote vijver vol waterlelies. Rondwandelen in een schilderij ? Hier kan het !
Monet was duidelijk een man die hield van sfeer. Mocht mijn verhaal jou inspireren tot een volgende trip, ga dan zeker ook zijn mooie, gezellige huis binnen. Werkelijk een streling voor het oog ! Zelf ga ik er zeker ook nog eens heen maar dan in het voorjaar. De tulpen onder de bloeiende kerselaars … het moet gewoonweg zaaaaaaaalig zijn !

Tip : de tuinen kunnen (zeker in het hoog seizoen) erg druk zijn. Tickets van te voren aankopen is aangeraden.

Reacties

Populaire posts van deze blog

Op weg naar Ierland, de prachtige paraplu van Europa (dag 1)

Pembroke Castle en de man van het Ciderflesje (dag 2)

Switchen van het mondaine Bled naar de adembenemende Vintgarkloof