Eindelijk uit ons kot : naar het tweede verblijf van De Sint !
Met de heropening van de musea komt het
culturele leven na de lockdown weer schoorvoetend tot leven.
Schoorvoetend want niet alle musea openen reeds hun deuren en diegene
die dat wel doen, doen dat aarzelend.
Maar dat kon ons vandaag nu eens niet
schelen zie ! Hoewel de reservatie van een plekje binnen het
uitgekozen tijdsblok met horten en stoten verliep en het museum “De
Salons” in Sint-Niklaas niet iedere verdieping van het
indrukwekkende pand in neoclassicistische stijl kon openstellen,
hebben wij toch genoten van onze uitstap zeker na al die tijd in ons
kot te hebben gezeten.
Het museum “De Salons” is in feite
het huis van de textielbaron Edmond Meert die het in 1928 liet
optrekken in de Stationsstraat te Sint-Niklaas. Het moet zijn dat met
textiel veel geld valt te verdienen want het huis heeft zowat de
allure van een half kasteel.
Geen wonder dat het pand na de dood van
Meert in 1961 door restaurant Carlton werd gehuurd om het te
gebruiken als feestzaal. De met fraaie lambriseringen, nissen en
plafonds met bas-reliëfs getooide kamers, lijken veeleer op
balzalen. Sinds het midden van de jaren tachtig is het statige huis
eigendom van de stad en wordt het gebruikt om kunsttentoonstellingen
in te organiseren. Jammer genoeg heeft het corona-virus stokken in de
kunstzinnige wielen gestoken en dus is van de geplande
tentoonstelling niets in huis gekomen. We hoeven dan ook onze
Museumpass niet boven te halen. De toegang is voor iedereen gratis
wegens “niets te zien”.
Maar dat valt best mee ! Het pand is
prachtig ook al zien we er maar de helft van. In ieder geval krijgen we aan de hand van de twee traphallen een duidelijke kijk op het verschil in klasse tussen "upstairs en downstairs".
De kelderverdieping is
omwille van de corona-crisis niet toegankelijk net zomin als de tweede
verdieping waar tijdens het seizoen de Sint zijn tweede verblijf
heeft. De suppoost weet ons te vertellen dat het dan rijendik
aanschuiven is ja zelfs tot aan het station om in zijn buitenverblijf
de goedheilige man te begroeten. Jammer dat die verdieping momenteel
niet toegankelijk is want daar bevinden zich -althans volgens de in
de handen gestopte folder – een paar prachtige badkamers in
art-deco.
Maar blij als we zijn eindelijk weer
uit ons kot te mogen komen, laten we dit alles niet aan ons hart
komen. Het pand is fantastisch en luchtig dank zij de prachtige
glaskoepels en de fraai beglaasde deuren.
Ook de muren behangen met knap textielbehang creëren een geweldige, warme sfeer.
Ook de muren behangen met knap textielbehang creëren een geweldige, warme sfeer.
De trappenhal is een echte blikvanger
en na wekenlang ontluikende bomen, madeliefjes, fluitenkruid en
paardenbloemen in de bermen te hebben gefotografeerd ben ik blij weer
eens wat anders te kunnen fotograferen.
Zoals wel vaker het geval is met
prachtige gebouwen werd ook dit pand tijdens WOII door de Duitsers
opgeëist en ingericht als hoofdkwartier van de Kreiskommandatur. Dat
merken we bij het bord van het oproepsysteem waar naast de knoppen
Duitse woorden staan neergeschreven. Lift, monte-plat en een
originele schotelverwarmer laten intensief gebruik vermoeden.
Nog niet alle registers zijn wat de
musea betreffen tot dusver open getrokken maar het is een begin. We
kijken graag uit naar meer, veel meer !
#museumpassmusees
Reacties