Doorgaan naar hoofdcontent

To cruise or not to cruise, that’s the question !



De tijd dat het reizen met een cruiseschip enkel voor de rijken der aarde was weggelegd, ligt al een tijdje achter ons. Dus ooit zou ik een cruise maken, dat wist ik zeker ! Maar dat plan wijzigde drastisch toen ik een dik decennium geleden de Acropolis van Athene in de gietende regen bezocht.

Toegegeven, de regen zal geen deugd hebben gedaan aan mijn perceptie. Maar toch. Ik beschrijf de feiten. Zelf was ik al een heel tijdje de kariatiden aan het bewonderen toen plots een troosteloos lange rij toeristen, allemaal gehuld in al net zo’n troosteloze gele regencapes de site kwam opgeklauterd. Wat had dit te betekenen ?

De honderden meters lange gele sliert bleek gevormd door passagiers van een cruiseschip dat net in de haven was aangemeerd. Alle mensen, wat een massatoerisme ! Dat nooit ! Maar een mens kan van idee veranderen en dus begon vorig jaar mijn oorspronkelijke goesting om ooit te gaan cruisen weer te kriebelen.

De Noorse fjorden lokten al jaren en het idee om die vanuit een luie zetel te kunnen bewonderen, werd weer wakker. Dus we gingen. We kozen voor de Holland America Line (HAL), een rederij die kan bogen op een lange traditie. Hoe lang die traditie precies is weet ik eigenlijk niet zo goed.

Maar onlangs las ik in het Red Starline Museum te Antwerpen dat HAL in 1939 al kapitaalkrachtig genoeg was om de verlieslatende Red Star Line over te nemen. (Je weet wel … de rederij van de Titanic of was dat onfortuinlijke schip er eentje van de White Star Line ? Rederijen genoeg ten tijde van de volksverhuizers !)

Euh …Titanic, hoor ik jou nu enigszins paniekerig denken ?! Maak je geen zorgen. De Koningsdam waar wij mee vaarden, heeft mij op geen enkel ogenblik een onrustig gevoel gegeven. Zo’n cruiseschip is trouwens de Marie-Louise van Bart Kaëll niet !


En dat moet de Parijse evenwichtskunstenaar die ons op een avond entertainde met een fantastisch wervelende show vol torenhoog gestapelde champagneglazen ook wel hebben geweten toen hij voor de zomer een contract ondertekende bij HAL.

Ook al hoort bij zo’n contract wellicht een degelijke verzekering, geef toe … geen enkel artiest loopt graag het risico dat zijn reputatie én zijn show aan diggelen valt. Angst om zeeziek te worden hoef je dus zeker niet te hebben bovendien … niets is zo goed als een gevulde maag in de strijd tegen zeeziekte. Ook dat vormt geen probleem.

Culinair komt iedereen en dit op elk uur van de dag aan zijn trekken. Wie bovendien het neusje van de zalm wilt, kan voor een kleine meerprijs een tafeltje reserveren in één van de vele exclusieve restaurants aan boord. Maar hoe zit dat nu met dat massatoerisme ?

Nou, laat ik het zo stellen : ik weet niet hoe HAL het klaarspeelt want 2650 passagiers op een schip en daarbovenop nog eens zo’n slordige 1000 bemanningsleden, is niet niets. Toch hebben we op geen enkel ogenblik het gevoel gehad dat we daar met zovelen aan boord waren. Speelden die dan allemaal verstoppertje ? Geen idee. Wij in ieder geval niet.

Wel weet ik dat er zoveel liften aan boord zijn dat je nauwelijks de lift met iemand anders moet delen. Wat de excursies aan wal betreffen … er worden dermate veel mogelijkheden (en dan nog in meerdere talen) aangeboden dat de gegadigden voor een uitstap sowieso al verdeeld geraken en allen op een ander tijdstip vertrekken.

Geen geduw en getrek dus om op de kade te geraken, geen ellenlange rijen om eenzelfde stukje natuur/cultuur te zien. Puike organisatie ! Ook wanneer de reis er op zit, gebeurt het ontschepen vlekkeloos en in shifts. Wie een vlucht te halen heeft, mag eerst ontschepen en wie een late shift krijgt aangemeten, heeft nog ruim te tijd voor koffie en dergelijke geneugten.

 


Geen gezeul met de valiezen want die worden de avond van te voren reeds afgehaald en er hoeft ook niet eindeloos gewacht te worden (zoals dat op luchthavens wel het geval kan zijn) aangezien alle bagage keurig en duidelijk gelabeld in de aankomsthal op zijn eigenaar staat te wachten.

Over de excursies wil ik duidelijk zijn. Die zijn duur en bovendien is er weinig tijd om een stad echt te leren kennen. Maar je kan natuurlijk ook op eigen houtje een en ander verkennen. In Noorwegen zijn de havenstadjes niet bepaald groot dus de tijd die we er hadden was voor ons voldoende. Anders zou het voor me zijn mocht ik het Middellandse zeegebied uitkiezen als trip.

Rome is niet op één dag gebouwd, je kan de stad dus ook onmogelijk op één dag bezoeken. Ligt het in jouw bedoeling cultuur te gaan snuiven dan vrees ik dat je ontgoocheld terug keert. Een cruiseschip zie ik daarom liever niet als een transportmiddel maar als een vakantieverblijf op zich. En zo’n vakantieverblijf is zalig.

 

Op de Koningsdam is werkelijk alles aanwezig : sportfaciliteiten zijn er alom. Van basketbalveld in open lucht tot atletiekpiste, van zwembaden tot fitnessroom, … Casino, film- en theaterzaal zijn van dusdanige omvang dat de KVS te Gent (met enige overdrijving, ik geef het toe) eerder op een parochiezaaltje lijkt.

Wie het reilen en zeilen van zo’n cruiseschip wil leren kennen, kan trouwens een “excursie” boeken. Heb je interesse in motoren, navigatiesystemen, toegepaste informatica, enfin … wil je een kijkje achter de schermen nemen ? Ook dat kan. Voor 150 dollar betreed je het heiligdom der heiligen : de brug, de machinekamers, de … en krijg je een heel deskundige rondleiding. De moeite waard !

Zelf ben ik niet zo’n technisch wonder, ik ben ook helemaal geen sportvrouw. Ik heb vooral genoten van de vele culinaire geneugten, de service aan boord, de kunstig gevouwen handdoekjes op bed, de fantastische shows, de danspasjes, de live concerten van klassiek over jazz tot blues … En natuurlijk … van de fantastisch mooie fjorden !

 


Aha, … krijg jij ook zin in een cruisevakantie ? Maar je hebt nog wat vestimentaire twijfels omdat je geen Louis Vuitton handtas en al helemaal geen Christian Louboutin schoenen in je dressing hebt staan ? Geen nood !

Met casual chic kom je een heel eind ver en zelfs op de gala avonden val je niet uit de toon met een maxi-jurk van pakweg Zalando. Ook mannen hoeven niet per definitie in een maatpak van Hugo Boss aan de dis te verschijnen.

Mijn vriend had zich een zwart kostuum in (stel je voor) de Makro aangeschaft en ik had niet de indruk dat hij daarmee uit de toon is gevallen. Maar dat ligt misschien eerder aan het feit dat hij van nature nogal knap is. Hihi.

De brug. Zie je het hendeltje rechts boven ? Geloof het of niet, dat is het roer van het immense schip.

Zoals gezegd, het leven aan boord van een cruiseschip is allemaal wat democratischer geworden. Toch bungelt er nog steeds een behoorlijk prijskaartje aan zo’n trip en dat betekent dus wel een serieuze hap uit je jaarlijkse vakantiebudget.

Laat je desalniettemin toch een keertje verleiden om te gaan cruisen. En jawel … ook jonge mensen komen hier best aan hun trekken. Te duur voor het jonge volkje ? Neem er een extra studentenjobje bij en leg een spaarpotje aan.

Tenslotte leef je maar één keer !


Tip :

Het is van belang te weten dat de nieuwste lichting van cruiseschepen meer technische vaardigheden hebben dan de oudere broertjes. De dag waarop wij in de Geirangerfjord waren, was het water er zeer woelig.

Vermits daar geen grote aanlegsteiger ligt, mogen de passagiers die aan wal willen, overstappen in de veel kleinere tender boats maar dat betekent wel dat het schip in de mogelijkheid moet zijn keurig stil te blijven liggen in het woelige water.

Voor de Koningsdam met zijn schroeven die 360° kunnen draaien, is dat geen probleem. We waren echter getuige van het feit dat een nochtans op het oog heel indrukwekkend schip onverrichter zake de fjord moest verlaten. En dat is natuurlijk jammer. Informeer je dus grondig over de technische mogelijkheden van het cruiseschip waarmee je wil reizen.

 

Reacties

Populaire posts van deze blog

Op weg naar Ierland, de prachtige paraplu van Europa (dag 1)

Pembroke Castle en de man van het Ciderflesje (dag 2)

Switchen van het mondaine Bled naar de adembenemende Vintgarkloof