Het Dadaïsme in Lodewijk de vijftiende stijl. Euch? ... hik!



Hoewel ik er voorbij kom telkens ik met de fiets naar Gent rijd, heb ik gisteren een voor mij totaal nieuw stuk geschiedenis van de stad ontdekt. 

Ik hoef er mij nochtans niet voor te schamen want zelfs de oude Gentenaar die er toevallig voorbijkomt op het ogenblik dat wij dat ook doen, weet totaal niets af van het bestaan van het pand en van zijn huidige invulling. 

 


Het is dankzij de aan gang zijnde Gentse Feesten dat de poorten van het historische pand wagenwijd staan opengezwaaid en dat ik in het voorbijrijden kan binnengluren. Zoooooooooooooooooooooo mooi! Meteen stappen we af, parkeren we onze fietsen en gaan we een kijkje nemen. 

 

Ik zou ik niet zijn, mocht ik niet al meteen bij thuiskomst opzoekingen doen i.v.m. de voorgeschiedenis van de DADA Chapel distillerie.

 


En die geschiedenis gaat terug tot ver in de Karolingische tijd al is het pas vanaf de 14de eeuw dat een en ander meer in detail terug te vinden is. 

Het is niet de bedoeling om de ganse geschiedenis van A to Z te schetsen, ik beperk me tot de tijd waaraan het gebouw zijn huidige benaming te danken heeft. Een beetje Gentenaar die in zijn geschiedenis is geïnteresseerd, kent wellicht "Het Hotel Vanden Meersche" maar ik ben geen Gentenaar hé!

Het imposante pand is genoemd naar Jean-Baptiste Ignace Vanden Meersche, heer van Berlare en Bareldonck. Hij kocht de patriciërswoning op de hoek van de Nederpolder en de Zandberg in 1736. Zijn erfgenamen vormden het geheel om tot een typisch 18de-eeuwse herenwoning met Lodewijk XV-gevels, een indrukwekkende trappenhal met al even indrukwekkende beschilderingen en een binnentuin omsloten door weelderig bepleisterde tuingevels.
Gedurende de Franse tijd komt het pand in andere handen terecht om uiteindelijk via een aantal omwegen in 1892 eigendom te worden van de Zusters der Kindheids Jezus. In 2008 werd het gekocht door de huidige eigenaar die het pand in zijn oude glorie herstelde en er de  DADA Chapel distillerie in installeerde. 

Nu weet ik weinig af van het distilleren van geestrijke dranken maar toevallig passeert er een klein groepje toeristen met gids en ik hoor haar iets zeggen over het dadaïsme en over de onorthodoxe manier van het distilleren welke hier gebruikt wordt. 

 


 

Denkende aan wat ik destijds over het Dadaïsme op school leerde, valt plots mijn frank. Ik begrijp nu de slogan van de distillerie "In Odd we trust" en ik hoef me niet gechoqueerd te voelen door het feit dat in het tabernakel van de kapel een fles vodka staat. 

 



 

Dat de Dadaïsten de draak staken met van alles en nog wat, valt perfect te begrijpen als je bedenkt dat de beweging ontstond tegen de achtergrond van de verschrikkelijke Groote oorlog. (1916)

Er is niets nieuws onder de zon.



Het Dadaïsme

Verwijst naar de Europese artistieke en literaire beweging die zich heftig verzette tegen de pretenties van de Westerse beschaving. De beweging ontstond in Zürich in 1916 in reactie op de Eerste Wereldoorlog.



 

Reacties

Populaire posts van deze blog

Op weg naar Ierland, de prachtige paraplu van Europa (dag 1)

Pembroke Castle en de man van het Ciderflesje (dag 2)

Switchen van het mondaine Bled naar de adembenemende Vintgarkloof